Poznámka 1
Zkrácený záznam diskuse z 8. ledna 1979. Autor nejprve shrnul své připomínky k přednášce Zdeňka Neubauera o Ruyerově knize o princetonské gnósi (R. Ruyer, La gnose de Princeton – des savants… la recherche d’une réligion. Evolutions, Fayard, Paris 1976.): princetonská gnóse je vlastně obnovený platonismus; pojmová dvojice, kterou princetonská gnóse zavádí, totiž participabilia – observabilia, je v zásadě jen repristinací antické dvojice pojmů pro poznání, totiž poznání z dotyku či z identity a poznání z různosti; princetonská gnóse neposkytuje možnost porozumění fenoménu mechanična (důsledek diskuse o tom, že antika znala možnost pouze jako již preformovanou anebo jako nesrozumitelnou hylé; obojí se však na fenomén mechaničnosti nehodí); dle princetonské gnóse pozorovatel a objekt jsou současní, komunikují v přítomnosti a smysl jim dohromady dává vyšší integrita, něco jako duše světa, eventuálně bůh. Oproti tomu lze vznést tyto připomínky: Jak a co o tom víme? To se týká zejména integrity pozorovatele a pozorovaného. Vždyť existuje i fenomén odpírání smyslu – odpírání smyslu ze strany pozorovaného, pokud se s ním nedomluvíme. V následující diskusi se autor pokouší o systematický výklad tehdy pouze načrtnutých a mnohdy nedořečených problémů.#Text v nezkrácené podobě vyšel jako samizdat: J. Němec, Z. Neubauer, Diskuse o smyslu. In: Nové Cesty Myšlení, 1980, str. 245–310, přetištěno: EE, sv. 194, edice Svíce 1982, str. 84–157.– Pozn. vyd.
Zpětné odkazy: Reflexe 15:Smysl smyslu