Poznámka 9
„diz oder daz“ – nejede tu pouze o „to či ono“ ve smyslu jednotlivé věci, nýbrž o vyjádření ontologické, jehož latinským ekvivalentem je v Eckhartových lat. spisech esse hoc vel [et, aut] hoc, esse huius et huius, esse rerum, esse secundum, esse formale, esse formaliter inhaerens; viz In Genesim, I, in: Lateinische Werke, I,178,12; 167,1; 240,2. Těmito pojmy označuje Eckhart bytí, jež dává stvořeným věcem jejich vlastní, konkrétní podobu. Eckhartova ontologie mluví o dvojím bytí, duplex esse, ve věcech: výše zmíněné esse hoc et hoc a esse absolute (esse primum, esse simpliciter, esse virtuale), které vyjadřuje absolutní božské bytí propůjčující prvotní bytí a které je rovněž přítomno ve věcech. Proto učí, že toto holé bytí každé jsoucí věci je – i když jen analogicky – Bůh sám. Např. bytí kamene je božské, nikoli však jeho bytí in forma propria. Eckhartovo esse est deus je tedy třeba chápat jako esse absolutum, a nikoli ve smyslu akcidentálního bytí. #Velmi pěkně je Eckhartova nauka o duplex esse vyjádřena v jeho Expositio libri Genesis: Nota quod omnis creatura duplex habet esse. Unum in causis suis originalibus, saltem in verbo dei; et hoc est esse firmum et stabile. Propter quod scientia corruptibilium est incorruptibilis, firma et stabilis; scitur enim res in suis causis. Aliud est esse rerum extra in rerum natura, quod habent res in forma propria. Primum est esse virtuale, secundum est esse formale, quod plerumque infirmum et variabile (Každé stvoření má dvojí bytí. To jedno ve své původní příčině, totiž ve Slově Božím, a to je pevné a trvalé bytí […] To druhé je bytí věcí ve vnější skutečnosti, které věci mají ve své vlastní formě); viz In Genesim, I,77, in: Lateinische Werke, I,238,2–7.
Zpětné odkazy: Reflexe 24:Traktát O odloučenosti