Poznámka 19
Např. Kniha mlčení. Texty staré Číny, str. 44 (přel. O. Král): Hrnčíř roztáčí kruh, aby vyrobil nádobu / ale teprve to nic v ní / přivodí smysl a účel nádoby! – Proti Pöggelerovi by šlo nicméně (a dost možná, že oprávněně) namítnout, že Heideggerův příklad se džbánem je zvolen explicitně jako vyrovnání se s Descartem, který v Principech filosofie, II,17–18 (český překl. Praha 1998, str. 101–103) na příkladu džbánu demonstruje nemožnost existence prázdna. Motiv džbánu, který se objeví v Heideggerově přednášce Věc (Das Ding, in: GA, sv. 79, str. 5–23; in: GA I. Abt., sv. 7: Vorträge und Aufsätze, F.-W. von Herrmann (vyd.), Frankfurt a. M. 2000, str. 165–187), totiž pochází z dřívějšího Dialogu na polní cestě (Ἀγχιβασίη. Ein Gespräch selbdritt auf einem Feldweg zwischen einem Forscher, einem Gelehrten und einem Weisen, in:// GA, III. Abt., sv. 77: Feldweg-Gespräche 1944/1945, I. Schüssler (vyd.), Frankfurt a. M. 1995) a objeví se tam ve chvíli (GA, sv. 77, str. 126 n.), kdy mudřec, badatel a učenec probírají technizovaný pohled na věci a badatel téměř doslova opakuje Descartova slova z Principů filosofie, II,17–18. V mírně upravené verzi se pak tento výklad objeví v přednášce Věc (český překlad I. Chvatík, in: M. Heidegger, Básnicky bydlí člověk//, Praha 1993, str. 11 n.).