Poznámka 15
Nemohu se zde blíže věnovat spletité problematice duše u Platóna, její nesmrtelnosti, otázce jejích částí a stavu před a po vtělení. Uvedená interpretace se sice zdá být v rozporu s mýtem z dialogu Faidros, v němž se obraz duše členěné na tři části (známé též z IV. knihy Ústavy) týká duše před vtělením. K tomu je však třeba říci, že Faidros sám nenabízí spolehlivý jednotný výklad jiných míst u Platóna, zejména z dialogu Faidón (78b–80b), Timaios (41c, 69c, 90a–d), Politikos (309c) a Zákony (IV,713e). Zdá se proto, že nalezení jednotného pojetí duše platného pro všechny dialogy je na základě dialogů samých nemožné; srv. T. A. Szlezák, Unsterblichkeit und Trichotomie der Seele im zehnten Buch der Politeia, in: Phronesis, 21, 1976, str. 31–58.
Zpět na článek: Reflexe 39:Analogie dobra u Platóna a Aristotela