Poznámka 32

Naše čtení se tak rozchází z výkladem Daniela Babuta, podle něhož „se má dispozicek emoci stejně, jako se má emoce k emocionální mohutnosti“ (Plutarque de la vertu éthique, str. 148). Babut se tedy domnívá, že dispozice je podle Plútarcha aktualizovaná emoce, stejně jako je emoce aktualizovaná emocionální mohutnost. Toto čtení je však problematické přinejmenším ze dvou důvodů. Za prvé činí distinkci mezi emocionální mohutností a emocí neopodstatněnou, protože emoce sama se pak jeví jako emocionální mohutnost. Za druhé Plútarchos dvakrát říká (De virt. mor. 443d1, 443d9), že ctnost je stavem emocionální mohutnosti. Proti tomu lze sice namítnout, že ve stejné pasáži hovoří o ctnosti rovněž jako o zformované emoci, to ale můžeme vnímat jako terminologickou nedůslednost, které se Plútarchos v De virtute morali dopouští opakovaně.