Poznámka 37
Ke Kojèvovi viz následující poznámku. Se Sartrem se Patočka vyrovnával především ve své knize Věčnost a dějinnost z roku 1947 a v článku Pochybnosti o existencialismu, in: Listy,1, 1947, č. 3, str. 360–363. K Patočkově pozdějšímu vztahu k Sartrovi srv. J. Patočka, Jean-Paul Sartre návštěvou ve Filosofickém ústavě ČSAV, in: Filosofický časopis,12, 1964, č. 2, str. 195–200 (nově otištěno in: J. Patočka, Češi, I, str. 583–594); Die Kritik des psychologischen Objektivismus und das Problem der phänomenologischen Psychologie bei Sartre und Merleau-Ponty, in: Akten des XIV. Internationalen Kongresses für Philosophie. Wien 2. – 9. September 1968, II, Wien 1968, str. 175–184 (nově otištěno in: J. Patočka, Die Bewegung der menschlichen Existenz. Phänomenologische Schriften, II, vyd. K. Nellen – J. Němec – I. Šrubař, Stuttgart 1991, str. 454–455); Inteligence a opozice,in: J. Patočka, O smysl dneška, str. 5–24 (nově otištěno in: týž, Češi, I, str. 233–249); Hrdinové naší doby, in: Jan Patočka. První skica k podobizně, str. 5–8 (nově otištěno in: týž, Péče o duši, III, str. 186–190). S Karlem Kosíkem byl Jan Patočka ve spojení od roku 1958 (srv. J. Patočka, Češi, I, str. 808). Kosíkova Dialektika konkrétního vyšla v prvním českém vydání v roce 1963 v Praze. Patočkovo vlastní hodnocení Kosíkova zprostředkování mezi marxismem a Heideggerem je obsaženo v jeho příspěvku Heidegger vom anderen Ufer pro sborník k Heideggerovým 80. narozeninám: Durchblicke. M. Heidegger zum 80. Geburtstag (vyd. V. Klostermann, Frankfurt a. M. 1970, str. 394–411, nově otištěno in: J. Patočka, Die Bewegung der menschlichen Existenz, str. 556–573). Je zajímavé, že Patočka zde Kosíkovu Dialektiku konkrétního představuje jako „palinodii“ na spis Existentialisme ou marxisme? Györgye Lukácse (publikovaný v Paříži v roce 1948, v českém překladu v Praze v roce 1949). Kromě vylíčení Lukácsovy antiteze k Heideggerovi – jednomu z oněch „myslitelů, s nimiž se cesty jeho (sc. Lukácsova) vývoje protínají v uzlovém bodě, jímž je Kierkegaard“ – zde Patočka zařazuje Kosíkovu Dialektiku konkrétního do panoramatu zprostředkování mezi existencialismem a marxismem: „Jeho (sc. Kosíkova) cesta je v mnoha ohledech opačná než cesta francouzských existencialistů Sartra a Merleau-Pontyho, a je přesto zaměřená ke stejnému bodu: zatímco oba francouzští existencialisté odchovaní Husserlem a Heideggerem směřují k Marxovi, Kosík vycházející z Marxe se snaží obohatit svůj koncept o téma porozumění bytí.“ (J. Patočka, Heidegger vom anderen Ufer, in: Durchblicke, str. 410; převzato in: J. Patočka, Die Bewegung der menschlichen Existenz, str. 572.) Srv. též J. Patočka, Česká filosofie a její soudobá fáze, in: týž, O smysl dneška, str. 125–132 (nově otištěno in: týž, Češi, I, str. 306–327).
Zpětné odkazy: Reflexe 50:Jan Patočka a problém filosofie dějin