Poznámka 80
Tamt. (SC 68, 542–544): non enim vivimus praeteritum aut vivimus futurum, sed semper praesenti utimur; hoc enim solum tempus est; quod ipsum solum, quia solum tempus est, imago esse dicitur τοῦ αἰῶνος, id est aeternitatis. Quomodo enim αἰών semper praesentia habet omnia et haec semper, nos quoque, quia, per praesens tempus, habemus omnia quae habere possumus, idcirco hoc tempus nostrum τοῦ αἰῶνος imago est, quia nostrum praesens non in isdem neque idem semper est praesens. Tímto motivem jsem se zabývala v článku „Naše žití spočívá vždy jen v přítomnosti.“ Poznámka k pojetí času podle Maria Victorina, Adversus Arium, IV,15, in: L. Karfíková, Studie z patristiky a scholastiky II, Praha 2003, str. 59–67. Otázka novoplatónských zdrojů Maria Victorina je příliš obtížná na to, abych se jí zde mohla zabývat; odkazuji čtenáře na důkladnou práci V. Němce na toto téma: Marius Victorinus a jeho theologické dílo, in: Marius Victorinus, O soupodstatnosti Trojice, Praha 2006, str. 7–185, zde str. 143–185.
Zpět na článek: Reflexe 50:Věčnost a čas podle Porfyriovy Sentence 44