Poznámka 11
Srv. pozn. 7 a dále Órigenés, Homilia in Genesim, XIII,4, in: PG 12,234 n., na niž se Eckhart odvolává také ve svém latinském díle In Genesim, II,193: „Dva národy a dva zástupy (Gn 25,23) jsou obrazem světa Božího a světa pozemského, o nichž mluví 1. list Korinthským, 15,49: ,Jako jsme v sobě nesli obraz pozemského, tak nesme i obraz nebeského.‘ O tom hovoří Órigenés takto: ,Obraz nebeského je uvnitř tebe a nevystupuje na povrch. V tvém nitru je totiž umístěn obraz nebeského krále, jak je psáno: vytvořme člověka k našemu obrazu a k naší podobě. Tento obraz nemůže být na tobě spatřen, dokud je tvůj příbytek znečištěn špínou a pozemskými nánosy, a nemůže se rozlévat a zářit, protože Palestinci jej zasypali hlínou a dali v tobě vzniknout obrazu pozemského původu.‘ (Zde) se dotýká historického a obrazného významu Písma, který je uveden v Genesi, 26,14. ,Syn Boží je malířem tohoto obrazu, a protože je to tak skvělý a svrchovaný malíř, jeho obraz (sice) může být nedbalostí zastřen, (zcela) zničit jej však nemůže žádná špatnost. Obraz Boží v tobě navždy trvá, i když jej přemaluješ obrazem pozemským. Tento obraz si už ovšem maluješ pouze ty sám.‘ To jsou slova Órigenova. A krátce nato ještě dodává: ,Nejrůznějšími způsoby své špatnosti ty sám maluješ jakoby různými barvami tento pozemský obraz. Je proto třeba prosit Boha, protože pokud on odstraní všechny přemalby, jež na tobě spočívají, zazáří v tobě ten obraz, který stvořil sám Bůh.‘“
Zpět na článek: Reflexe 24:O vznešeném člověku