Poznámka 1
John Searle (nar. v roce 1932) je profesor filosofie na University of California v Berkeley. Do filosofie se nesmazatelně zapsal již svou ranou teorií řečových aktů (Speech Acts, 1969), která významně ovlivnila současné pojetí jazyka. Searle v ní klade důraz na mínění mluvčího a posluchače a na roli jejich mínění při ustavování významu. Searlův zájem o mysl a intencionalitu později vyústil v komplexní teorii intencionality (především v knize Intentionality, 1983) a v úvahy o ontologii mysli a vědomí a o začlenění vědomí do světa přírody (např. The Rediscovery of the Mind, 1992, The Mystery of Consciousness, 1997). Se zájmem o mysl souvisí i slavný argument obvykle nazývaný „čínská místnost“, který je zaměřen proti teorii silné umělé inteligence, tedy proti názoru, že mysl může vzniknout implementací počítačového programu. Úvahy o jazyce a intencionalitě také předznačily Searlovo další velké téma a další originální příspěvek k filosofii – jeho ontologii sociální reality (The Construction of Social Reality, 1995), na níž v současné době dále pracuje. Jiným Searlovým důležitým filosofickým tématem je racionalita (Rationality in Action, 2001).##Následující rozhovor se uskutečnil u příležitosti Searlovy návštěvy v Praze ve dnech 8.–11. října 2007, kdy Searle přednesl dvě přednášky na téma sociální reality a úlohy jazyka v jejím ustavování. Za laskavou spolupráci při zpracování rozhovoru patří dík paní Dagmar Searle.
Zpět na článek: Reflexe 34:Jak může ve fyzikálním světě existovat člověk