Poznámka 1
S jistotou je doložen už u Theagena z Régia, literárního kritika z konce 6. stol., který měl zápas bohů ve 20. knize Iliady vykládat jako zápas živlů či jako svár různých psychických dispozic (zl. DK 8 A 2 z Porfyriových Homérských otázek). Theagenés podle všeho nebyl nijak původním myslitelem, a je proto dost nepravděpodobné, že by byl autorem tohoto modu exegese. Přesnější původ alegorického výkladu je bohužel nejasný. Badatelé spekulují o pythagorejských kořenech (viz souhrn argumentů pro a proti u R. Lambertona, Homer the Theologian. Neoplatonist Allegorical Reading and the Growth of the Epic Tradition, Berkeley 1986, str. 31–43) či o přínosu Ferekyda ze Syru, prvního řeckého prozaika, který se v první polovině 6. stol. zabýval theogonií a vznikem kosmu (srv. P. Struck, Birth of the Symbol: Ancient Readers and the Limits of Their Texts, Princeton – Oxford 2004, str. 26–27).
Zpět na článek: Reflexe 34:Obhajoba alegorického výkladu u novoplatonika Prokla