Poznámka 8
„… jevy samy nejsou ničím jiným než smyslovými představami a samy o sobě, v témže ohledu, nesmějí být pokládány za předměty (existující mimo představivost). Co se tedy rozumí tím, když se mluví o nějakém předmětu, který odpovídá našemu poznání, a je proto od něj odlišný? Snadno lze nahlédnout, že tento předmět je třeba myslet jen jako něco vůbec = X, protože kromě poznání nemáme nic, co bychom proti němu mohli klást jako něco, co mu odpovídá.#Zjišťujeme ale, že naše myšlenka o vztahu veškerého poznání k jeho předmětu obsahuje určitou nutnost, neboť předmět je považován za něco, co nedovoluje, aby naše poznatky byly nahodilé nebo libovolné, nýbrž co vyžaduje, aby byly určitým způsobem a priori určeny. Mají-li se totiž vztahovat k nějakému předmětu, musí se ve vztahu k němu mezi sebou nutně shodovat, tj. musí tvořit tu jednotu, kterou vzniká pojem předmětu.“