Poznámka 9
Důvod, proč přiřazení úběžného aliquid k rozvažování (Verstand) není u Kanta zcela jednoznačné, lze mj. spatřovat ve vlivu důležité teze o pouhém myšlení v protikladu k poznávání. Úběžné aliquid, jak je Kant blíže charakterizuje v Kritice čistého rozumu, je vždy chápáno jako úběžník ve výkonu heterogenních poznávacích pramenů (smyslů a rozvažování). Kdykoli je tedy rozvažování odkázáno samo na sebe, jako tomu je v čistém denken, mělo by se úběžné aliquid vytratit. Částečně se tu jedná o problém čistě verbální: Kant by sice mohl blíže specifikovat a kontrastovat roli úběžného aliquid v poznání na jedné, v myšlení na druhé straně, avšak nečiní to, neboť k tomu má jen velmi malou motivaci.###Zároveň se ale naše téma dotýká propojení obou heterogenních pramenů poznání, otázek schematismu atd. U Kanta lze vycítit váhání, zda úběžné aliquid přiřknout rozvažovací mohutnosti bezprostředně, anebo zprostředkovaně, tj. zda je pojmout jako výkon kategorií (či na úrovni kategorií), anebo jako výkon nižší poznávací schopnosti, nicméně s kategoriemi konstitutivně spjatý (totiž díky zastřešující garanci čisté transcendentální apercepce). Zde nepochybně narážíme na pravý a nesnadno řešitelný filosofický problém.