Poznámka 49
Byly to nejspíše tyto úvahy, které později vedly autory, jako byl Husserl, k překonání psychologismu v teorii poznání. Husserl sám se v této souvislosti Kantem zevrubně zabýval a Kantovi podle svých slov vděčil za překonání psychologismu vlastních Logických zkoumání – srv. k tomu E. Husserl, Idea fenomenologie, přel. M. Petříček, Praha 2001, str. 13, a zvláště rozdíl mezi reálnou a absolutní či transcendentální imanencí předmětu v 2. přednášce (tamt., str. 38). Husserl si uvědomil, že smysl předmětného významu, který analyzoval v Logických zkoumáních jako prožitek, je jako takový sám případem zvláštní předmětnosti, totiž předmětnosti psychologické sebezkušenosti. Rozlišení psychologické a absolutní či transcendentální imanence předmětu se stalo důležitým pro pojem fenomenologické redukce jako epoché, který Husserl vypracovává ve třetí přednášce přednáškové řady Idea fenomenologie (srv. tamt., str. 43).
Zpětné odkazy: Reflexe 41:Kantova logika vědění