Poznámka 28
Taková charakteristika se zdá být popřena v Heideggerově zvolání: „Žádná polemika!“ To je ale ihned uvedeno na pravou míru: „Nikoli ze snášenlivosti, či dokonce předstírané vznešenosti, ale z plnosti a naplněnosti bojem – proti nebytnosti bytí.“ M. Heidegger, Schwarze Hefte,I, str. 85. Boj později označí za samu podstatu německého národa, viz M. Heidegger, Überlegungen,VII–XI(Schwarze Hefte 1938–1939) (= Schwarze Hefte, II), in: týž, GA, XCV, Frankfurt a. M. 2014, str. 1. Přibližně v roce 1940 pak píše: „Válka, ač skýtá příležitost a formu pro nejrozličnější hrdinství, je hrůzostrašná. Ještě hrůzostrašnější však je, když se národ bez dějin, národ, jenž je slepý vůči své vlastní vykořeněnosti, potácí bez jakékoli krvavé oběti, vnějšího zničení a za ohromného historického rámusu všech svých žvanilů a novinových pisálků, když bezmyšlenkovitost platí za rozum a ten si jistí svou bytnost v bezpodmínečné vypočítavosti.“ M. Heidegger, Überlegungen,XII–XV (Schwarze Hefte 1939–1941) (= Schwarze Hefte, III), in: GA, XCVI, Frankfurt a. M. 2014, str. 131.
Zpětné odkazy: Reflexe 47:Martin Heidegger Überlegungen II-XV