Poznámka 33

Toto místo poskytuje zřetelnou informaci o vztahu mezi ἕν a ἀγαθόν v ústní nauce: Jedno bylo podstatou (οὐσία) ἀγαθόν, což souhlasí s tím, že právě podstata (τί ἐστι) ἀγαθόν je v Resp. 506d n. výslovně potlačena. Není proto možné s odkazem na titul περὶ τοῦ ἀγαθοῦ snižovat význam ἕν ústních promluv a zmenšovat odstup mezi nimi a dialogy (a zde převládající sókratovskou komponentou platonismu). Přednášky se ovšem nazývaly περὶ τοῦ ἀγαθοῦ, a nikoli περὶ τοῦ ἑνός, protože je podle Aristoxena (který se opírá o Aristotela) pod tímto filosoficky neutrálním titulem znali rovněž ti, kdo stáli mimo Akademii; ve svém pokračování pak zpráva (Harm. p. 44m.) také ukazuje, že teprve ti, kdo tímto kursem prošli, se konečně dozvěděli, že ἀγαθόν – zkoumáme-li je filosoficky („podle jeho bytnosti“, jak by řekl Aristotelés) – je ἕν. περὶ τοῦ ἀγαθοῦ byl tedy nejprve program a titul, τὸ ἕν v jistém smyslu výsledek kursu, který proto ve všech zprávách o přednáškách právem vystupuje do popředí. Zklamání posluchačů se mimochodem týkalo matematického charakteru přednášek, který se od sókratovského ἀγαθόν dialogů zjevně dosti odchyloval.